Dansk A




Ny ordning

Onsdag den 12. august 2020
kl. 09.00-14.00

Opgaveoversigt



Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.


Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Nye rejsende. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Tine Høeg: Nye rejsende (uddrag).
Fra romanen Nye rejsende, 2017.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.


Opgave 2



Skriv et essay om autofiktion, hvor du inddrager tekstgrundlaget og andre eksempler på denne tendens i samtidens litteratur og medier.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: Kim Leine: Kalak (uddrag).
Fra romanen Kalak, 2007.
Tekst 3: Kjeld Munch Rasmussen: ”Sønnen” (uddrag).
Uddrag af kronik i Politiken, den 21. september 2014.


Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau.

Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil.

I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget.


Opgave 3



Foretag en analyse af klummen med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler. Vurdér tekstens gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: Rasmus Romulus Palludan: ”Et voksent menneske ser TOTALT latterligt ud på et elløbehjul ... eller hvad? Jeg er ikke længere sikker, efter det i weekenden viste sig, at der skal to hjul til en tango”.
Klumme i Jyllands-Posten, den 30. juni 2019.


Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.


Opgave 4



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Drøm og Virkelighed og Kvinde, som klæder sig på. Sammenlign de to tekster, og afslut din besvarelse med en perspektivering til teksternes samtid.

Tekstgrundlag:


Tekst 5: Thomasine Gyllembourg: Drøm og Virkelighed (uddrag).
Fra romanen Drøm og Virkelighed, 1833.
Tekst 6: Anders Zorn: Kvinde, som klæder sig på.
Oliemaleri, 56 x 38 cm, 1893.


Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne.


Opgave 5



Foretag en analyse af de tre reklamefilm for DSB. Sammenlign reklamerne, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 7: DSB: DSB præsenterer.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2017.
Varighed: 2 min. og 58 sek.
Tekst 8: DSB: Livet har mange skift og mange spor.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2018.
Varighed: 1 min. og 30 sek.
Tekst 9: DSB: Mads Axelsen Mellemrummet.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2019.
Varighed: 1 min. og 51 sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Nye rejsende. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Tine Høeg: Nye rejsende (uddrag).
Fra romanen Nye rejsende, 2017.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.




Opgave 2



Skriv et essay om autofiktion, hvor du inddrager tekstgrundlaget og andre eksempler på denne tendens i samtidens litteratur og medier.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: Kim Leine: Kalak (uddrag).
Fra romanen Kalak, 2007.
Tekst 3: Kjeld Munch Rasmussen: ”Sønnen” (uddrag).
Uddrag af kronik i Politiken, den 21. september 2014.


Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau.

Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil.

I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget.




Opgave 3



Foretag en analyse af klummen med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler. Vurdér tekstens gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: Rasmus Romulus Palludan: ”Et voksent menneske ser TOTALT latterligt ud på et elløbehjul ... eller hvad? Jeg er ikke længere sikker, efter det i weekenden viste sig, at der skal to hjul til en tango”.
Klumme i Jyllands-Posten, den 30. juni 2019.


Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Opgave 4



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Drøm og Virkelighed og Kvinde, som klæder sig på. Sammenlign de to tekster, og afslut din besvarelse med en perspektivering til teksternes samtid.

Tekstgrundlag:


Tekst 5: Thomasine Gyllembourg: Drøm og Virkelighed (uddrag).
Fra romanen Drøm og Virkelighed, 1833.
Tekst 6: Anders Zorn: Kvinde, som klæder sig på.
Oliemaleri, 56 x 38 cm, 1893.


Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne.




Opgave 5



Foretag en analyse af de tre reklamefilm for DSB. Sammenlign reklamerne, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 7: DSB: DSB præsenterer.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2017.
Varighed: 2 min. og 58 sek.
Tekst 8: DSB: Livet har mange skift og mange spor.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2018.
Varighed: 1 min. og 30 sek.
Tekst 9: DSB: Mads Axelsen Mellemrummet.
Reklamefilm fra DSB´s YouTube-kanal, 2019.
Varighed: 1 min. og 51 sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Oplysninger til brug for Copydan



Tine Høeg: Nye rejsende (2017). Rosinante. ISBN: 9788763849135.

Kim Leine: Kalak (2007). Gyldendal. ISBN: 9788702055313

Kjeld Munch Rasmussen: ”Sønnen”. Kronik fra Politiken, den 21. september 2014. Intet ISBN nr.

Rasmus Romulus Palludan: ”Et voksent menneske ser TOTALT latterligt ud på et elløbehjul ... eller hvad? Jeg er ikke længere sikker, efter det i weekenden viste sig, at der skal to hjul til en tango”.
Klumme i Jyllands-Posten, den 30. juni 2019. Intet ISBN nr.

Thomasine Gyllembourg: Drøm og Virkelighed (1833). Fra antologien Spurvesol. Dansklærerforeningen (1992). ISBN: 8777040872.

Øvrigt ikke skriftligt materiale:

Anders Zorn: Kvinna som klär sig. Oliemaleri (1893).

Kampagnefilm fra DSB: ”Mads Axelsen Mellemrummet” (2019), ”Livet har mange skift og mange spor” (2018) og ”DSB reklamefilm” (2017).